ناگفته های عراقچی القاب یامین پور و انتقادهای مجازی

 
سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه در گفت و گویی صریح درباره مذاکرات هسته ای و انتقادها به برجام، با بیان این که رفع تحریم‌ها یکی از خواسته‌های مهم بود، هدف اولیه مذاکرات را «رسیدن به شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» بیان کرد و درباره تغییر رآکتور اراک گفت: «در توافق ژنو آمریکایی‌ها اعلام کردند، دستورالعمل داریم که اسم آب سنگین را هم نیاوریم. متاسفانه هر چند ما درباره خواسته مان در اراک موفق بودیم اما در جنگ رسانه‌ای به آمریکایی‌ها باختیم. در داخل به جای این که حرف ما را قبول کنند حرف کری را چسبیدند.» وی همچنین درباره بازگشت‌پذیری رآکتور اراک با وجود بتن‌ریزی در قلب قدیمی آن گفت: چنان چه بخواهیم به عقب بازگردیم پنج سال طول می‌کشد.
القاب عراقچی و یامین پور به یکدیگر؛ از «مجری و منتقد» تا «پادشاه وزارت خارجه»
حضور عراقچی در برنامه جهان آرای شبکه افق، در همان دقایق اولیه داغ شد به شکلی که در اولین سوال، یامین پور مجری برنامه از عراقچی که به تازگی معاون سیاسی وزارت خارجه شده، به عنوان «پادشاه وزارت خارجه» نام برد. عراقچی در پاسخ گفت: من از این عبارت سر درنیاوردم اما تغییراتی در وزارت خارجه صورت گرفته و قرار است وزارت خارجه چابک‌تر و تخصصی‌تر شود. به گزارش فارس و ایسنا در ادامه گفت‌وگو عراقچی از یامین پور به عنوان «مجری و منتقد» یاد و ابراز امیدواری کرد، برنامه‌ای باتقوا داشته باشد که هدفش روشنگری باشد و نه مچ گیری و پای‌گیری. یامین‌پور مجری برنامه در واکنش به این سخن عراقچی تأکید کرد: من صرفا مجری هستم، نه منتقد. وی به کنایه از اظهارات ظریف در یکی از جلسات خارجی یاد می کرد که برخی مدعی هستند ظریف موضوعات داخلی را به مذاکرات گره زده است. عراقچی پاسخ داد: من خودم در آن جلسه بودم. اتفاقا صحبت‌های ایشان درباره وجود دموکراسی در ایران بود و در دفاع از رئیس‌جمهوری قبلی کشورمان صحبت کردند. پسندیده نیست که یک جمله را از وسط حرفی بیرون بکشید و فقط به آن بخش بپردازید.
هدف اصلی ورود به مذاکرات به روایت عراقچی
مجری در ادامه پرسید: آیا لغو تحریم‌ها هدف اصلی ورود به مذاکرات نبود؟ عراقچی پاسخ داد: رفع تحریم‌ها یکی از خواسته‌های مهم بود. خواست اصلی در بحران هسته‌ای و مذاکرات، رسیدن به شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، بود. معاون وزیر امور خارجه افزود: ما اجازه مذاکره درباره تحریم‌های اولیه نداشتیم. ما باید درباره روابط دوجانبه و حادثه گروگان گیری مذاکره می‌کردیم. عراقچی درباره تغییر موضوع لغو تحریم ها به تعلیق تحریم‌ها اظهار کرد: اروپایی‌ها لغو تحریم ها را قبول کردند اما چون تحریم آمریکا شامل تحریم کنگره و دستورهای اجرایی رئیس‌جمهور می‌شود، مسئله متفاوت بود. بنابراین قرار شد تحریم‌های کنگره تعلیق یا اسقاط شود. آمریکایی‌ها گفتند اگر اصرار دارید که تحریم‌ها در کنگره لغو شود اساساً توافقی در کار نخواهد بود چراکه کنگره جمهوری‌خواه و با توافق مخالف است. ما این مسئله را به داخل منتقل کردیم و بحث شد و در نهایت نتیجه این شد که تحریم‌های کنگره را رئیس‌جمهور آمریکا تعلیق کند.
عراقچی:در دو سال گذشته بیش از ۸۰ میلیارد دلار خطوط اعتباری داشته ایم
عراقچی با اشاره به این که قانون تحریم روادید در دوره اوباما تصویب شد، در پاسخ به این انتقاد که رئیس‌جمهور آمریکا هر ۱۲۰ روز با تأیید کردن یا نکردن برجام به ایران شوک وارد می‌کند، گفت: ما در دو سال گذشته بیش از ۸۰ میلیارد دلار خطوط اعتباری داشته ایم که ۲۹ میلیارد دلار آن تاکنون امضا و ۱۲ میلیارد دلار از این مبلغ اجرایی شده که البته این غیر از قرارداد توتال است. ما تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد دلار نفت فروخته‌ایم که ۳۷ میلیارد دلار آن به حساب بانک مرکزی واریز شده است.وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: آمریکایی‌ها می‌گویند ایران با برجام و بعد از آن قوی‌تر و در منطقه رفتارش تهاجمی‌تر شده است. آن ها معتقدند ایران هر کاری که دلش می‌خواهد در منطقه می‌کند. حس توانایی دفاعی و موشکی اش و نیز فروش نفت و دریافت پول‌هایش آزاد است.
کشتی سانچی دارای تمام بیمه‌های بین‌المللی بود که در زمان تحریم هیچ‌کدام را نداشت
وی با اشاره به حادثه سانچی خاطرنشان کرد: این کشتی دارای تمام بیمه‌های بین‌المللی بود که در زمان تحریم هیچ‌کدام را نداشت. این کشتی می تواند تا یک میلیارد دلار دریافت خسارت داشته باشد. وی افزود: همان طور که رهبری به این مسئله اشاره کردند، ایران تاکنون این قدر مقتدر نبوده است و ترامپ سعی دارد جلوی این مسئله را بگیرد و دوباره تحریم بگذارد اما برجام مانع آن است. در این بخش از برنامه مجری به عراقچی گفت: منصفانه نیست که همه اقتدار و قدرت ایران در منطقه را ناشی از برجام می‌دانید. معاون وزیر خارجه در پاسخ گفت: عرض من را اشتباه فهمیدید. از دید آمریکا ایران مقتدرتر شده البته حتما در اقتدار ایران رشادت‌های سربازان ما و مسائل دیگر از جمله توان دفاعی‌مان موثر است اما این که چقدر برجام در این روند نقش داشته، موضوعی است که من و شما احتمالا در آن کمی اختلاف‌نظر داریم اما حتما تایید می کنید که آن ها سعی دارند تحریم نفتی را دوباره برگردانند اما به خاطر برجام نمی‌توانند.
هزینه پاره کردن برجام برای ترامپ این است که باید قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز همراه با برجام پاره کند
وی در پاسخ به این پرسش که وزیر نفت گفته است برای وصول و انتقال پول های مان از کره جنوبی و چین مشکل داریم؟ گفت: تحریم های اولیه آمریکا اجازه دسترسی ما را به دلار نمی دهد و متاسفانه در دنیا سیستم مالی غالب، دلار است. مشکل دیگر ناشی از قوانین مربوط به پول شویی است. معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: آرزوی ترامپ این است که ایران خودش از برجام خارج شود و هزینه پاره کردن برجام را بدهد. هزینه پاره کردن برجام این است که باید قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز همراه با برجام پاره کند و اتفاقا این قطعنامه برای این بود که رئیس جمهور آمریکا به راحتی نتواند از برجام خارج شود.
اروپایی ها در موضع خود بمانند
عراقچی درباره مواضع اروپایی‌ها در قبال برجام و مقاومت در برابر ترامپ با بیان این که اروپایی‌ها تا الان مواضع‌شان خوب بوده است افزود: این که در آینده چه تصمیمی می‌گیرند مشخص نیست. وی تأکید کرد: اروپایی ها در بحث حقوق بشر، تروریسم، برنامه موشکی و هسته ای با ما اختلاف نظر دارند در حالی که در برجام تنها موضوع هسته ای حل شد. اروپایی ها نسبت به برنامه موشکی ما مسئله دارند به ویژه اگر برد موشک های ما قاره پیما شود موجب تهدید امنیتی اروپا هم می شود. عراقچی در این بخش ابراز امیدواری کرد اروپایی ها در این موضع خود بمانند.
درباره مکمل برجام و ارتباط دادن به مسائل موشکی یا منطقه‌ای هیچ بحثی نداریم
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که برای مکمل برجام گفت وگویی نمی کنید؟ تصریح کرد: گفت‌وگو نخواهیم کرد. این مسئله‌ مربوط به آینده است اما تاکنون گفت‌وگو نکرده ایم و نمی‌کنیم اما این که نظام در هر مقطع با توجه به مصلحت خود چه تصمیمی می‌گیرد، اصلا مربوط به من نیست. وی تصریح کرد: درباره برجام هیچ مذاکره مجددی نداریم. درباره مکمل برجام و ارتباط دادن به مسائل موشکی یا منطقه‌ای هم هیچ بحثی نداریم.
توضیحات یامین پور در واکنش به کاربران توئیتری
در همین حال روز گذشته یامین پور مجری برنامه جهان آرا که تا حدی در شبکه های اجتماعی مورد انتقاد جریان سیاسی متبوع خود قرار گرفته بود، توضیحاتی درباره این گفت و گو ارائه کرد.
یامین پور تأکید کرد: «این برنامه گفت و گو بود و نه مناظره؛ مجری در موقعیت اجرا حدود ۲۰ دقیقه فرصت دارد برای طرح پرسش‌ها و مهمان برنامه حدود یک ساعت و نیم برای پاسخ.» یامین پور در عین حال تصریح کرد: این توقع که یک دیپلمات ارشد تمام پرسش‌ها را کامل و صریح پاسخ دهد منصفانه نیست. طبعا مصلحت‌هایی برای گفتن یا نگفتن برخی مسائل وجود دارد که قابل درک است.
 
   بازتاب
واکنش کاربران توئیتر به برنامه جهان آرا

همان طور که انتظار می رفت از اولین دقایق آغاز برنامه واکنش های کاربران به اظهارات مهمان و مجری برنامه شروع شد؛ توئیت هایی که گاه با چاشنی طنز انتقادها یا دفاعیات خود را از دو طرف یا برجام اعلام می کردند. گزیده ای از این واکنش ها را در ادامه مطلب می خوانید.
* توی هشت سال یک بار نشد تیم مذاکره کننده را بیارن سیمای ملی و این جوری سین جیم کنند! عراقچی خیلی مماشات کرد که از گذشته ویران شده مذاکرات حرفی نزد.
* یک حرف عراقچی را قبول دارم: "برجام هرکاری که قرار بوده برای تحریم انجام بدهد داده" اصلا قرار نبوده در برجام اتفاقی برای تحریم ها بیفتد!
* یامین‌پور حریف قدری نبود برای عراقچی.
* کاش چهره‌های دولت روحانی مثل عراقچی، دست‌کم ماهی یا دو ماهی یک بار در برابر چهره‌های شدیدا منتقد برجام می‌نشستن و حرف می‌زدن.
* از حق که نگذریم عراقچی چه صبورانه، مودب و بامتانت پاسخ سوال ها رو داد. حتی اصرار داشت که بیشتر بمونه و بیشتر توضیح بده این وقت گذاشتن توسط یک مسئول و حس پاسخ گویی رو دوست دارم.
* تو نگاه اون مجری منتقد (به قول عراقچی) وقتی حرف از رد برجام توسط ترامپ بود، برق شادی خاصی دیده می شد!
* عراقچی جمله رهبری رو مصادره به مطلوب می‌کنه ایشون فرمودند «هیچ وقت ایران این قدر مقتدر نبوده»یعنی از لحاظ نفوذ ایدئولوژی و اقتدار در جهان بوده نه برجام و سیاست‌خارجه!
* صحبت‌های عراقچی به جز در خصوص نحوه شکایت و چرایی عمل نامتوازن به تعهدات برای من قانع‌کننده بود.
* اشکال اصلی یامین پور تلاشش برای بازی کردن نقش منتقد بود نه مجری.
* ولی اینی که عراقچی در موردش حرف زد توافق خیلی خوبی بودا کاش همین رو منعقد می کردن.
* من چند دقیقه از گفت وگوی وحید یامین‌پور و عراقچی را دیدم. به نظرم هر دو خوب بودند. این نوع گفت وگو بسیار بهتر از گفت وگوهای حیدری/ رشیدپور و ... با رئیس‌جمهور و... است.
* بگذارید سخنان امشب عراقچی راهمگی درست بدانیم. همه تحریم‌هابرداشته شده وهمه پول‌ها هم برگشته. پس چرا وضع‌مون اینه؟ مگه همه‌چی تقصیرتحریمانبود؟
* به عنوان یک منتقد جدی برجام دیشب از صحبت های عراقچی جواب بسیاری از سوالاتم رو گرفتم.
* با این حد از انزوای آمریکا که عراقچی گفت، اگر موشکی رو بدیم می تونیم آمریکا رو «تحریم فلج کننده» بکنیم.
* عراقچی الان زنگ می‌زنه رحمانیان(مدیر مسئول شرق)، میگه تا صد بار از رو برنامه #جهان_آرا ننوشتی پیش ما نیای!
 


   خبر مرتبط
ناگفته های عراقچی درباره مذاکرات داغ ایران و آمریکا بر سر اراک

ایرنا- سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در گفت و گوی خود روایت جالب توجهی از نحوه طراحی رآکتور آب سنگین اراک مطرح کرد که خلاصه آن را در ادامه مطلب می خوانید:مذاکرات که شروع شد، از موضوعات اصلی مذاکره ،بحث اراک بود.
می گفتند باید اراک را جمع کنید، خط قرمزی که برای ما گذاشته شده بود از همان خط های پررنگ قرمز رهبری بود که اراک باید رآکتور «آب سنگین» باقی بماند، اگر می شود به لحاظ فنی پلوتونیم را از بین ببرید اشکال ندارد ولی ماهیت آب سنگین اراک باید حفظ شود. ما با همین خط قرمز به مذاکره رفتیم. آمریکایی ها و اروپایی ها برای ماه ها اصرار می کردند که باید اراک را جمع کنید. طبیعی بود ما مقاومت کردیم. بعد گفتند که اگر اراک را جمع کنید یک رآکتور آب سنگین پیشرفته مدرن برای شما می سازیم که ما رد کردیم. دوباره بحث و جدل بود تا این که گفتند که اگر اراک را جمع کنید ما یک رآکتور آب سبک پیشرفته مدرن می سازیم و 130 میلیون دلار هم هزینه می دهیم که ما گفتیم نه .
دوباره چند ماه طول کشید که گفتند بیایید یک رآکتور ترکیبی داشته باشید که هم با آب سنگین و هم سبک کار کند. متخصصان ما در انرژی اتمی گفتند این طرح قابل مطالعه است . آمریکایی ها سپس طرحی آوردند که دانشمندان ما بررسی کردند و گفتند این آب سنگین نیست ، ماهیت رآکتور آب سبک است و ما دوباره گفتیم نه. دوباره ماه ها کشمکش داشتیم بالاخره متخصصان انرژی اتمی ما گفتند خود ما یک طرحی داریم که بر اساس آن، میزان تولید پلوتونیم در رآکتور پایین می آید و در قلب رآکتور تغییراتی ایجاد می کنیم. آمریکایی ها گفتند شما بلد نیستید ولی ما گفتیم که انجام می دهیم. پس از آن چندین جلسه میان دانشمندان ما و کارشناسان آنان برگزار شد و سرانجام طرح دانشمندان ایرانی ارائه شد.
ما با کارشناسان آمریکایی جلسه گذاشتیم و کارشناسان آمریکایی اذعان کردند که طرح ایران درست است و کار می کند که یادم نمی رود چقدر غرور انگیز بود.البته آقای کری در جلسه ای که با آقای ظریف داشتیم گفت که این طراحی از نظر فنی جواب می دهد ولی من به لحاظ سیاسی نمی توانم قبول کنم چرا که رئیس جمهور من رسما اعلام کرده که ما به ایران آب سنگین نمی دهیم و ما هرگز برای ایران رآکتور آب سنگین قائل نیستیم و این را رسما اعلام کرده است . ما گفتیم که اشتباه کرده است و مشکل ما نیست و مشکل خود شماست.
 بنابراین اصل موضوع اراک را در مذاکرات ما بردیم. اما آقای کری در مصاحبه ای گفت که ما در قلب اراک بتن ریختیم. همین که همه رسانه ها گفتند «بتن» در داخل هم همه به بتن چسبیدند. در موضوع رآکتور اراک ما پیروز شدیم اما جنگ رسانه ای را به آمریکایی ها باختیم. در داخل هم به جای این که حرف ما را قبول کنند حرف کری را چسبیدند و بتن بتن گفتند؛ همین که هنوز هم شما (یامین پور) می گویید.